Nacionalinis IV ir VIII klasių mokinių pasiekimų tyrimas, 2007 metai

B  e n d r o s i  o s   t y  r i m o   i š  v a d  o s

Mokinių pasiekimų analizės išvados:

- 2007 metų tyrimu patvirtinta 2005 metų tyrime pradėjusi ryškėti tendencija, kad IV ir VIII klasių mokinių lietuvių gimtosios kalbos ir gamtos mokslų pasiekimai palaipsniui mažėja.
- Lyginant 2005 ir 2007 metų matematikos pasiekimus, didesnio pokyčio nei IV, nei VIII klasėje nepastebėta.
- Tyrimo duomenys rodo gana didelius mokinių pasiekimų netolygumus pagal vietovės, kurioje yra mokykla, urbanizacijos laipsnį ir mokyklos tipą. IV klasėje išsiskiria kaimo ar miestelio kategorijos mokyklos, kuriose mokinių pasiekimai gana žemi. Pagal mokyklos tipą geriausi ketvirtokų mokymosi pasiekimai nustatyti mokyklose-darželiuose ir pradinėse mokyklose.

Mokyklų darbo rezultatų analizės išvados:

- Lyginant pagal mokyklų tipus, IV klasėje didžiausia pridėtinė vertė sukuriama mokyklose-darželiuose ir pradinėse mokyklose.

Mokinių požiūrių ir nuomonių apie dalykų mokymąsi, namų aplinką ir mokyklos klimatą analizės išvados:

- Ketvirtokų požiūris į lietuvių kalbą ir matematiką buvo pozityvesnis nei aštuntokų.
- Tyrimų duomenys rodo, kad per pastaruosius ketverius metus labai pasikeitė socialinė ir ekonominė mokinių namų aplinka, ir labai tikėtina, kad tai gali turėti neigiamos įtakos mokinių mokymuisi. Daugėja mokinių, namuose turinčių kompiuterį bei internetą, pastebimai ilgėja laikas, mokinių praleidžiamas prie kompiuterio, tuo tarpu knygų skaičius mokinių namuose mažėja (tai ypač akivaizdu ketvirtokų atveju).
Mokinių tėvai (pagal mokinių anketų duomenis) vis labiau užsiėmę, mažiau bendrauja su vaikais, rečiau kartu leidžia laisvalaikį, mažiau domisi vaikų mokymusi. Nemažos mokinių dalies vienas ar net abu tėvai šiuo metu dirba užsienyje. Daug mokinių gyvena nepilnose šeimose.


M o k i n i ų  p a s i e k i m ų  i r  m o k y k l ų  s u k u r i a m o s  p r i d ė t i n ė s
v e r t ė s  s k i r t u m a i  p a g a l  v i e t o v ę,  k u r i o j e   y  r  a   m o k y  k l  a, 
i r   m o k y  k  l o s  t i p ą

2007 metų nacionalinio tyrimo bendrųjų rezultatų analizė patvirtino ankstesnių tyrimų metu gautus rezultatus bei parodė tam tikras kaitos tendencijas, lyginant mokinių pasiekimus pagal vietovės, kurioje yra mokykla, urbanizacijos lygį bei mokyklos tipą.
Kaip ir ankstesniais metais, didmiesčių mokyklose besimokiusių ir IV, ir VIII klasės mokinių testų rezultatai buvo aukščiausi, žemesni – rajono centrų, žemiausi – kaimo ar miestelių mokyklose besimokiusių mokinių.
IV klasėje šie skirtumai buvo ryškesni negu VIII-oje, taip pat šie skirtumai ryškesni, nei buvo 2005 metais. Kiek labiau 2007 m. išsiskyrė kaimo ar miestelių mokyklų IV klasės mokinių pasiekimai – jie buvo ženkliai žemesni nei didmiesčių ar rajonų centrų mokyklų mokinių. Lyginant rezultatus pagal mokyklos tipą, aukščiausi IV klasėje buvo mokyklose-darželiuose ir pradinėse mokyklose besimokiusių mokinių pasiekimai. Gimnazijose besimokiusių ketvirtokų pasiekimai buvo žemesni nei vidurinių, bet artimi pagrindinių mokyklų ketvirtokų pasiekimams ir, lyginant su šalies vidurkiu, gerokai žemesni nei 2003 ir 2005 metais.